Tillbaka till digitaltidningen ZamZam

Nr.2    Maj, 2009 - Rabi` Al-Thani, 1430
Att visa tacksamhet
Av: Ihsan Asinger

En man i 70 årsåldern blev sjuk. Hans sjukdom var att han inte kunde urinera. Läkarna informerade honom om att han kunde bli botad genom en operation. Han gick med på att bli opererad för han hade stora smärtor dagligen. Han opererades och efter operationen fick han en räkning av läkaren.

När den gamle mannen tittade på räkningen började han gråta. Läkaren tyckte synd om honom och sade till honom att om kostnaderna var för höga så kunde de hitta en lösning för hur mannen skulle betala dem. Den gamle mannen sade då:
"Jag gråter inte på grund av pengarna, jag gråter för att Allah lät mig urinera i 70 år och han aldrig skickade mig någon räkning."

Vad kan vi lära oss av denna historia?

Ofta är vi blinda för hur pass lyckligt lottade vi egentligen är. Vi jämför oss ofta med de som har det bättre än oss, istället för att jämföra oss med de som har det sämre och känna tacksamhet inför Allah för det vi har.

Om vi skulle göra en förteckning över alla de gåvor och välsignelser Allah har gett oss, hur lång kommer då listan att vara och hur mycket tid kommer vi att behöva lägga ner på att göra en sådan lista?

Allah säger i Koranen: Han ger er något av allt det som ni ber Honom om, och om ni ville räkna Allahs välgärningar, skulle ni aldrig kunna precisera deras antal. Men människan är sannerligen alltid beredd till förnekelse och synd och djupt otacksam! [14:34]
Så vi lär oss av denna vers att vi aldrig skulle kunna räkna Allahs välgärningar - oavsett hur många livslängder vi än använder för att sammanställa listor över dessa välgärningar.

Många av oss, har Allah gett vackra hem, välstånd, mat, barn, makar och hälsa, för att bara nämna några av hans gåvor. Och även när Allah tar en av dessa välsignelser från oss, ger Han då omätbara mängder av en annan. Men även när vi svälter - är utan hem, inte har några barn eller förmögenhet, men vi har fått den dyrbara gåvan synen, skulle vi fortfarande ha en ovärderlig skatt. Och som troende, om vi skulle förlora varenda välsignelse vi äger, skulle vi fortfarande ha den största gåvan som någonsin har getts till människan, nämligen Islam.

Med alla dessa välsignelser Allah har gett oss med varje andetag vi tar, hur kan vi någonsin kunna betala tillbaka dem? Det är gåvor som vi aldrig skulle kunna betala Allah för. Allah behöver inte oss. Han är långt över att behöva oss utan det är vi som behöver Honom. Hur kan vi återbetala Allah för den luft vi andas, för maten vi äter, för vattnet vi dricker och för den tro som håller oss vid liv och ger oss den kraft och styrka som hjälper oss att klara livets svårigheter?

Hur skall vi visa vår tacksamhet mot Allah för alla de gåvor som Han har välsignat oss med?

Allt som Allah begär av oss i utbyte mot dessa välgärningar och välsignelser är att vi ska vara tacksamma. Och tacksamhet kan endast visas genom att vara lydiga mot den som skänkt oss dessa gåvor, Allah.

Vad skulle det bästa sättet att visa vår tacksamhet på vara, om inte genom att använda dessa gåvor vi har fått på ett sätt som behagar den som har gett oss dem? Och hur otacksamt är det inte att använda dessa gåvor på ett sätt som gör Allah arg och missnöjd? Och hur otacksamt är det inte att använda den dyrbara gåvan hälsan till att synda mot Allah eller tungan till att säga saker som gör Allah missnöjd?

Så oavsett hur mycket vi tackar Allah så kommer vi aldrig att kunna tacka Honom tillräckligt

Faktum är att alla våra goda gärningar, hur stora och hur många de än är kan inte ens betala för en enda av Allahs välsignelser.

Ibn abid-dunya nämnde att profeten Dawud (Frid vare med honom) frågade Allah: Vad är den minsta av Dina välsignelser?" Allah uppenbarade för honom: "O Dawud, ta ett andetag." Dawud gjorde så och Allah talade om för honom: "Det här är den minsta av Mina välsignelser över er."

Ta följande Hadith som belysande: Profetens fru Aishah (må Allah vara nöjd med henne) sade: jag frågade Allahs sändebud "Varför anstränger du dig så mycket, då alla dina synder är förlåtna?". Han svarade: " O Aishah, ska jag inte vara en tacksam tjänare (till Allah)? " [Muslim].

Aishah (må Allah vara nöjd med henne) ställde denna fråga till Profeten (Allahs frid och välsignelser vara över honom) eftersom han brukade förrätta bönen så länge att hans fötter svullnade. Och hans svar blev: "Skall jag inte vara en tacksam tjänare?"

Om Profeten (Allahs frid och välsignelser vara över honom) var så trots att alla hans synder var förlåtna av Allah hur ska vi vara som syndar och gör misstag dagligen?

Och belöningen för den som visar tacksamhet är obegränsad. Allah säger i Koranen: Och [minns att] er Herre tillkännagav [för er]: 'Om ni visar tacksamhet skall Jag ge er en större [belöning], men om ni visar otacksamhet skall Jag sannerligen ge er ett strängt straff!'" [14:7]. Så för de som visar tacksamhet lovar Allah ännu mer.

Man glömmer lätt att vara tacksam för allt man har, och ser bara det dåliga och vill ha det man inte har. Om man aldrig känner tacksamhet för något och bara ser det som är dåligt och är otacksam kommer man att må dåligt och kan aldrig känna någon lycka i sitt liv. Profeten (Allahs frid och välsignelser vara över honom) sade: "Allah är nöjd med sin tjänare om, när han äter något, tackar Allah för det, och när han dricker något, tackar han Allah för det." [Muslim].

Ibn Abid-dunja berättade att Aishah (må Allah vara nöjd med henne) sade att Profeten (Allahs frid och välsignelser vara över honom) kom in till henne en dag och såg en liten bit bröd på golvet, så han plockade upp den och torkade av den, och sade sedan till henne: "O Aishah, behandla välsignelserna från Allah med respekt, för när de lämnar ett hushåll kanske de aldrig kommer tillbaka till dem." Vi måste uppskatta vårt dagliga bröd och ta emot det med tacksamhet. Man vet inte värdet av något förrän man har förlorat det



Tillbaka till digitaltidningen ZamZam

<% Dim referer referer = Request.ServerVariables("HTTP_REFERER") %>
Tipsa en vän om artikeln

Din väns email:

Ditt email:

Ditt namn: