Tillbaka till digitaltidningen ZamZam

Nr.2    Maj, 2009 - Rabi` Al-Thani, 1430
Faran med förtal
Av: Syster Belma

I islam och i islamisk akhlak betecknar ghiba en muslims handling av förtal av en annan muslim. Intressant att nämna är att i islam finns det grader av förtal.

Ghiba, som är dess minst allvarliga form, innebär att berätta sanningen om en muslim (som han själv skulle vilja dölja från andra människor) till en tredje person.

Så jag har tänkt lite om detta efter att en person undrade: “Skall det inte vara tillåtet att föra vidare sanningen om din bror?! Visst, han kommer att skämmas om andra får veta det om honom, men det är ju sanningen…?!” *

Nej, kära frågvisa medmänniskan. Det är inte bara sanningen. Handlingar har sin yttre form och sin inre drivkraft, som hjärtat står för - och hela handlingen är enligt hjärtats avsikt.

I islam måste en handling ha både delar (subhanAllah, Allahs ENHET, avspeglas överallt, la ilaha ill Allah!) för att den skulle accepteras: den måste vara utförd inom ramar för det som är tillåtet (halal) och den måste ha ren avsikt. Rent hjärta. Ren motivation. Den enda avsikt som är ren är den som utförs för att världarnas Herre skall vara nöjd med oss, för belöningen i nästkommande livet.

SubhanAllah, så många av mina grubblanden faller tillbaka på det grundläggande - människans hjärtas tillstånd, och betydelsen i många av Allahs kända Vackra Namn och Egenskaper, som: Al Ghaffar, Al Hafiiz, Al Qayyum, Al Waliyy, Al Barr, Al Muhaymin…

Tanken vävs vidare… tjänarens plikt att lära känna sin Herre, Hans Vackra Namn och implementera dem i sitt uppförande och i sin moralkod är en del av tawhid - det allra viktigaste i människans liv! Och att vilja skydda andra från allt ont är ungefär vad många av Allahs Vackra Namn innebär. För tjänaren innebär det att sträva att använda sina gåvor för att öka mängden lycka - inte mängden misär - på jorden.

Även om en muslim förtalar en annan muslim rakt in i ansikte (och inte bara bakom hans rygg), är det inte bättre, för det är ett av tecken på dålig karaktär hos den som konfronterar sin bror och kastar det som brodern skäms för in i ansiktet på honom, för att förnedra och skämma ut honom.

Allah lärde Sin Vän och Profet, Ibrahim a.s. att bedja Honom med följande duaa: “Ya Rabbi… och förnedra mig inte på Uppståndelsens dag, den Dag då varken rikedom eller söners mångfald skall vara till gagn och då bara den kan känna sig trygg som stiger fram inför Gud med rent hjärta” (Koranen, XXVI:87-89)

Är det ett rent hjärta som känner behov och som gläds inför utsikten att få förnedra en muslim? Sannerligen är svaret mycket enkelt.

Och subhanAllah, kan man tänka sig hur allvarligt i Allahs syn det är då att förtala sin bror med att sprida historier, falska eller sanna, om honom…? Den handlingen kallas för namimah i islamisk akhlak.

Profeten Muhammad har sagt att den som gör namimah inte skall träda in i Jannah.

Allah har sagt att ingen skall träda in i Jannah förutom den som möter Honom med ett rent hjärta på Domedagen. Enkel matematik, enkel logik. Tror man på båda påståenden ovan, är ett hjärta som misshandlar sin tunga genom att sprida historier om muslimer, vare sig sanna eller falska, långt borta från att vara rent.

Profeten Muhammad sade: “Riba har 73 grader, den lägsta (minst farliga) är lika svår som om man hade haft samlag med sin egen mor; och den största (värsta och mest farliga) är att tala illa om en muslims heder.” Jag hörde en föreläsare säga en viktig mening, nämligen att ‘tala illa om en muslims heder’ i hadithen ovan inkluderar hela hans integritet: hans islam, hans uppförandekod, hans egenskaper… det inkluderar även att förlöjliga honom, att förnedra honom eller driva med honom…

Om man befinner sig i ett sällskap där muslimer gör narr av andra muslimer, bör man lämna rummet, annars har man tagit på sig en del av den ondskan, och skall återse den på Domedagen, när ingen skall lida orättvisa.

Och slutligen är den värsta form av förtal, ifk. Det betyder att helt medvetet och illvilligt baktala en muslim, att sprida lögner och rykten som skall skada honom. Straffet för det är i akhira, jag söker skydd hos Allah från det onda i mina och från det onda i andras handlingar.

Den som väljer att fördriva tiden med ghiba, namimah och ifk ökar mängden misär i sin brors hjärta, han sårar, skänker smärta till Allahs skapelse, han sprider ont på jorden och stör ordningen på den - men det som är ironiskt, är faktumet att han fördärvar sina egna utsikter inför det eviga livet…

Ya Rabbi, rena mina avsikter, vägled mig och ge mig stadga i min tro!

Ge mig visdom och förena mig med skaran av Dina rättfärdiga tjänare och gör mig till en av arvtagarna till lycksalighetens lustgårdar. Och förlåt mig, Herre, mig och mina föräldrar!

Förnedra mig inte på Uppståndelsens dag, den Dag då varken rikedom eller söners mångfald skall vara till gagn och då bara den kan känna sig trygg som stiger fram inför Gud med rent hjärta!

* I artikeln förutsätter jag givetvis att det inte är fråga om en samhällsfara, för då måste man berätta det för andra för att rädda många, utan att det rör sig om en privat sak om din bror, sann eller påhittad.



Tillbaka till digitaltidningen ZamZam

<% Dim referer referer = Request.ServerVariables("HTTP_REFERER") %>
Tipsa en vän om artikeln

Din väns email:

Ditt email:

Ditt namn: