Hem  E-post  Skicka Fax  Om oss  Moskéguiden  Islam. kal.  Greg. kal.   Hijri


  Guds existens
  Guds egenskap

  Koranen
  Vetenskapen
  Skapelsen
  Fosterutveckling
  Övrigt

  Vad är Islam ?
  Trosartiklarna
  Islam. Högtider
  Ramadan
  Eid
  Monoteism
  Konvertering
  Islam. kalender
  Missuppfattning
  Missförstånd
  Övrigt

  Profetens liv
  Sista profeten
  Profetens hadith
  Följeslagare
  Övrigt

  Trosbekännelse
  Bönen
  Allmosan
  Fastan
  Vallfärden

  Matregler
  Tillsatser
  Alkohol
  Griskött
  Orientalisk mat
  Övrigt

Nya bönetider

  Audio
  Ladda hem
  Bazar
  Ordlista
  FAQ


Online Kalender

Google





حصن المسلم

مصحف التجويد











مصحف التجويد الملون






OBS! Denna site är anpassad främst för Internet Explorer.

Tre kvinnor av al-Jannah [Paradiset]

Översättning till svenska: Aisha & Aisar
Källa: jannah.org

Assalamou aleikum.
Vi hör ofta talaren under fredagsbönen tala om Paradiset och vi finner alla att våra hjärtan, huvuden och tankar är inställda på den "frekvensen". Hur som helst, majoriteten av talarna beskriver Paradiset som vore det en plats enbart för män. Verkligheten är inte så. Paradiset är både för troende män och kvinnor och det enda vi måste göra för att nå dit är att tro på Allah och älska Honom och Hans sändebud. I det som följer är glada budskap givna av Allahs sändebud, salla Allahu alaihi wa sallam, till tre kvinnor bland hans följeslagare.

Berättat av Aisha:
Jag var inte avundsjuk på någon av Profetens fruar så som jag var på Khadidja (trots att) hon dog innan han gifte sig med mig, för jag hörde honom ofta nämna henne, och Allah hade sagt till honom att ge henne det goda budskapet om att hon skulle få ett palats i Paradiset som är Qasab (dekorerat med dyrbara stenar och pärlor), och när han slaktade får brukade han alltid skicka en bra bit till hennes kvinnliga vänner. [Al-Bukhari]

Berättat av Ismail:
Jag frågade 'Abdullah bin Abi Aufa, "Gav Profeten goda budskap till Khadidja"? Han svarade, "Ja, ett budskap om ett palats som är Qasab (i Paradiset) där det inte kommer att finnas några oljud eller någon trötthet". [Al-Bukhari]

Berättat av Abu Huraira:
Jibril (Gabriel) kom till Profeten och sa, "O Allahs Apostel! Detta är Khadidja som kommer till er med en skål med köttsoppa (eller någon mat eller dryck). När hon når dig, möt henne å Herrens vägnar och å mina vägnar, och ge henne det glada budskapet om att hon ska få ett palats i Paradiset som är Qasab, där det inte kommer att finnas några oljud eller någon trötthet (d.v.s. problem). " [Al-Bukhari]

Berättat av 'Ata bin Abi Rabah:
Ibn 'Abbas sa till mig, "Ska jag visa dig en kvinna av Paradisets folk"? Jag sa, "Ja." Han sa, "Denna svarta kvinna kom till Profeten och sa, 'Jag får epilepsiattacker och min kropp blir otäckt; snälla åberopa Allah för mig.' Profeten sa (till henne), 'Om du önskar, ha tålamod och du kommer att inträda i Paradiset; och om du önskar, ska jag åkalla Allah att bota dig.' Då svarade hon, 'Jag kommer att fortsätta att ha tålamod, ' och tillade, 'men jag blir otäckt, så snälla åkalla Allah för mig så att jag inte blir otäckt.' Så han åkallade Allah för henne." [Al-Bukhari]

Berättat av Jabir bin Abdullah:
Profeten sade, "Jag såg mig själv (i en dröm) inträda i Paradiset, och skåda! Jag såg Ar-Rumaisa', Abu Talhas fru. Jag hörde fotsteg och jag frågade, Vem är det? Någon svarade, ' Det är Bilal ' Sedan såg jag ett palats där en kvinna satt ute på gården. Jag frågade, ' För vem är detta palats?' Någon svarade, 'Det är för 'Umar.' Jag hade avsikten att inträda för att se hur det såg ut, men jag tänkte på din ('Umars) Ghira (självrespekt)(och gav upp tanken)." 'Umar sa, "Låt mina föräldrar bli offrade för dig, O Allahs Apostel! Hur vågar jag tänka på min Ghira när jag blivit förolämpad av dig?" [al-Bukhari]
Efter denna korta resa till profetskapets tid, och till Paradiset, låt oss nu komma tillbaka till jorden och till vår tid.
Detta var kvinnor... och de förtjänade Paradiset... varför? Hur?
Min kära muslimska vän och särskilt ni systrar, NI MÅSTE lära er hur dessa kvinnor levde, vad de gjorde i sina liv, hur de uppförde sig, hur de talade, hur de klädde sig, hur de gick, hur de ...

Den svarta kvinna som nämndes i denna Hadith är inte ens känd vid namn och vi vet inte vem hon var. Hon är snarare känd för sina gärningar, sin tro, sitt mod, sin givmildhet, för sin ovilja att bli "otäckt" och för att hon är en av de invalda till Paradiset. Och det är det som verkligen betyder något.
Det är några punkter som är värda att ta upp i hennes fall:
- Hon var fysiskt sjuk, ändå sökte hon botemedel i du`a från Allahs sändebud, salla Allahu alaihi wa sallam. Hon visste att den som botar, ash Shaafee, är Allah och att Allah skulle svara på frågan som kom från Hans sändebud.
- Hon fortsatte att vara tålmodig och lidande i denna värld och hon fick den eviga belöning som är Paradiset. Kom ihåg: Tro+Lidande+Tålamod==> Paradiset. Hon led av sjukdom, och på samma sätt kan andra kvinnor, i sin strävan att behaga och lyda Allah, komma att lida av samhället, av familjen, eller av andra saker [detta var fallet för några Sahabiyyaat].
Och oavsett vem du är, om du är på Allahs väg kommer du att besegra svårigheter, för Paradiset är omgärdat av svårigheter. Om man har det lätt i livet och allt flyter på fint måste man rannsaka sig själv. Särskilt i detta amerikaniserade samhälle, där det kanske är svårt för en ung man att bära skägg [samtidigt som det är obligatoriskt], att inte prata med kvinnor och hålla sig borta från dem (samtidigt som det är obligatoriskt) annat än om nödvändig…och för att…och inte för att… och det må vara svårt för en ung kvinna att bära anständiga kläder, hijab (1) [samtidigt som det är obligatoriskt],att inte tala med män och hålla sig borta från dem [samtidigt som det är obligatoriskt] annat än om nödvändigt… och för att…och inte för att… Allt detta må vara svårt att åstadkomma för en del i början, men när man överträffar sig själv för Allahs skull, då är alla de andra hindren ingenting. Hur överträffar man då sig själv? Genom att lära känna Allah med hjälp av Hans namn och Hans attribut, genom att älska Allah och Hans sändebud, genom att lyda Honom och Hans sändebud... Och Allahs hjälp är där eftersom Han är den som är nöjd, och låt jorden falla ner och kollapsa så länge Allah är nöjd och låt jorden falla ner och kollapsa så länge som Allah inte är nöjd.

(1) Hijab är INTE ett klädesplagg som en kvinna sätter på sitt huvud som ett huckle eller scarf medan resten av hennes kropp är täckt med tighta eller avslöjande kläder [som byxor] eller medan hon umgås med män och talar med dem som vissa ignoranta och avvikande [modernisterna är de farligaste] vill få muslimska kvinnor att tro, och de leder dem dessvärre vilse. Hijab är mycket mer än det fysiska, moraliska och andliga.

- Hon fortsatte att vara tålmodig, men hon kunde inte tolerera att hennes heder, försynthet och renhet skulle bli skadad eller ens rörd, inte heller att någon del av hennes kropp skulle bli otäckt, fastän hon inte hade någon kontroll över detta. Hon var verkligen en av Allahs äkta slavar och tjänare, hon var trogen, hon var troende, hon var en muslim, hon var en rättfärdig och from kvinna, hon var en sanningsenlig kvinna, hon var lojal mot Allah och Hans sändebud, hon var en klok och vis kvinna, hon var en fantastisk kvinna, hon var... hon sa: "Men jag har blivit otäckt, så var snäll att åkalla Allah åt mig [göra du`a till Allah för mig] så att jag ej blir otäckt."
Om ord skulle skrivas i guld, så skulle det bli dessa ord ...

Kära systrar,
Om ni vill ha Paradiset, följ denna svarta kvinna, må Allah vara nöjd med henne, följ Khadidja, må Allah vara nöjd med henne, följ Ar-Rumaisa' må Allah vara nöjd med henne.

Kära systrar,
Fråga er själva vad Khadidja gjorde för att få en hälsning från Allah Subhanahu wa Ta`aalaa och av Jibril alaihi as-Salaam. Fråga er själva vad Khadidja gjorde för att bli belönad med ett palats i Jannah så underbart att ingen kan föreställa sig det.
När man läser biografin om Khadidja och ar-Rumaisaa' så önskar man att man vore deras tjänare, att man bar deras skor, att man tvättade deras kläder, mot ... eller att man tjänade dem på något möjligt sätt och att man då skulle få du`a från dem.
Mina kära, vi känner inte till denna ummahs storheter, om vi kände till dem och följde dem skulle vi vara förebilder för mänskligheten ...
Och som det är sagt "Iman (tro) kommer inte från hopp, utan snarare från det som finns i hjärtat och det som bevisas av de goda gärningarna" [maa waqa`a fil qalbi wa saddaqahul-`amal] Jag lämnar er att tänka på detta och ber till Allah att göra oss bland innevånarna i Paradiset och att ge oss den tro och det tålamod som leder oss till Paradiset. Och att välsigna denna nuvarande Muslimska Ummah med många kvinnor som den svarta kvinnan, må Allah vara nöjd med henne

Assalamu alaikum, din broder abu abdillah

PS: Inshaa'a Allah [om det finns en påminnare i detta liv] så kommer det mer i denna fråga om troende kvinnor från en ren islamsk synpunkt, enbart islamsk synpunkt, som är Ahlu-Sunnah wal-Jamaa`ah, som är baserad på Koranen och AUTENTISKA Sunnah som den är förstådd och praktiserad av Salaf `alaihim ar-Ridhwanu war-Rahmah.


<% Dim referer referer = Request.ServerVariables("HTTP_REFERER") %>
Tipsa din vän om denna artikel:

Din väns email:
Ditt email:

Ditt namn:






©IslamGuiden:   islamguiden(a)gmail.com
www.islamguiden.com


Länktips:

Engelska:
Sisters
Women and Hajj
Fatawa / Women
Jannah
EVE'S FAULT ?
Women in Islam
Articles
Image of Women
Islamic Lows
Audios
Cook Book



Arabiska:
Akhawat
Muslema
Islamsun
Said
Alsalafiyat
Barnuppfostran
Hur uppfostrar vi?
Cookweb



Svenska:
Islam-svarar