Hem  E-post  Skicka Fax  Om oss  Moskéguiden  Islam. kal.  Greg. kal.   Hijri


  Guds existens
  Guds egenskap

  Koranen
  Vetenskapen
  Skapelsen
  Fosterutveckling
  Övrigt

  Vad är Islam ?
  Trosartiklarna
  Islam. Högtider
  Ramadan
  Eid
  Monoteism
  Konvertering
  Islam. kalender
  Missuppfattning
  Missförstånd
  Övrigt

  Profetens liv
  Sista profeten
  Profetens hadith
  Följeslagare
  Övrigt

  Trosbekännelse
  Bönen
  Allmosan
  Fastan
  Vallfärden

  Matregler
  Tillsatser
  Alkohol
  Griskött
  Orientalisk mat
  Övrigt

Nya bönetider

  Audio
  Ladda hem
  Bazar
  Ordlista
  FAQ


Online Kalender

Google





حصن المسلم

مصحف التجويد











مصحف التجويد الملون






OBS! Denna site är anpassad främst för Internet Explorer.

Farorna med Riba

Av: En bror i Islam
Källa: http://www.www.iisna.com

"TROENDE! Livnär er inte på ocker som fördubblar och mångdubblar [vinsten]. Frukta Gud - kanske skall det gå er väl i händer." Koranen 3:130

Introduktion
Det är inte förvånande att en muslim aldrig skulle äta fläsk eftersom det är haram (förbjudet); aldrig gifta sig med sin mor eller syster för att även det är haram, ändå har samma person inga problem med att använda riba (d.v.s. ränta, ocker)? Visste du att det är en stor synd som kan leda till helvetet, att ägna sig åt riba?

"...Och de som faller tillbaka i denna synd har Elden till arvedel och där skall de förbli till evig tid." Koranen 2:275

Om det är så straffbart att ha att göra med riba, varför faller då många muslimer i denna synd och tar så lätt på saken?

Betydelsen av riba
Riba är ett arabiskt substantiv som kommer från verbet raba, som betyder 'att öka', 'att växa', och 'att överskrida'. Det inkluderar ränta som betalas av banker eller på lån som t.ex. billån, huslån eller kreditkortsskulder.

Bevis på att riba är haram
Det finns många bevis som visar att riba är haram och en av de allvarligaste synderna i Islam! För de med sann tro på Allah och Koranen, är denna klara vers som förbjuder riba tillräcklig:

"...Gud har förklarat handel lovlig och förbjudit ocker." Koranen 2:275

I Koranen förklarar inte Allah krig mot någon förutom de som ägnar sig åt riba:

"Troende! Frukta Gud och avstå, om ni är [sanna] troende, från utestående ockervinst. Gör ni inte det skall ni veta att ni befinner er i krig med Gud och Hans Sändebud." Koranen 2:278-279

Skulle du vilja att Allah, Den Allsmäktige, skulle föra krig mot dig efter att Han gjort klart och tydligt att riba är haram?

Profeten (fred vare över honom) varnade för att riba är en av de sju synder som dömer en person till helvetet. (Bukhari och Muslim)

Riba är haram på alla sätt och vis, som Profeten (fred vare över honom) sa (Muslim),

"Allah har förbannat den som använder riba, den som ger det, den som bevittnar det, och den som skriver ner affärsuppgörelsen."

Var inte en av dem som Allah har förbannat!

Varför är riba haram?
Den första och främsta anledningen till att riba är haram är för att Allah har sagt det. Det grundar sig på Allahs oändliga visdom att Han förklarar en handling obligatorisk eller förbjuden, och föreskriver saker för människans bästa, både i detta liv och i nästa, då Han är Den Allvise och Allvetande. Islams lärda har föreslagit följande anledningar till att riba är haram:

" Hela nationer, dussintals av dem, stora och små, har utlandsskulder så stora att deras ribabetalningar på dessa skulder är en förkrossande börda på hela landet. Skuld dödar. Omkring 11 miljoner barn dör varje år runt om i världen på grund av fattigdom och skuld. Expresidenten Obasanjo, kommenterade Nigerias skuld:

"Allt vi hade lånat fram till 1985 eller 1986 var omkring 5 miljarder dollar och vi har betalat ungefär 16 miljarder, ändå får vi fortfarande höra att vi är skyldiga ungefär 28 miljarder. De 28 miljarderna kom till på grund av orättvisan i den utländska fordringsägarens (långivarens) räntesatser. Om du frågar mig vad som är det värsta här i världen, så säger jag att det är ränta på ränta." -Jubilee 2000 news update, augusti 2000

" Riba går emot andan av broderskap och medlidande, och grundar sig på girighet, själviskhet och obarmhärtighet.
" Riba är en av de största anledningarna till inflation.
" Riba orsakar chock och depression på grund av ökande skulder.
" Riba är en säker vinst utan risk för förlust då all risk tas av låntagaren istället för att dela risken och vinsten mellan båda parter.
" Riba skapar ett monopol i samhället, där de rika belönas för att de är rika, medan de som inte är det tvingas att betala extra!

Under finanskrisen 2008 och 2009 skrev Vatikanens dagstidning, L'Osservatore Romano att Vatikanen sagt att det islamiska ekonomiska systemet kan vara till hjälp för västerländska banker som ett alternativ. Vatikanen meddelade: "De etiska principer på vilka islamisk ekonomi baseras kan föra banker närmare sina kunder och den sanna anda som borde prägla varje finansiell tjänst."

Där en riba-baserad marknad misslyckas, drabbas inte islamiska finansiella institutioner av samma konsekvenser eftersom risken delas av båda parter. Långivare blir försiktigare då de också delar risken att förlora pengar om låntagaren inte kan betala tillbaka den ursprungliga summan.

Med tanke på alla problem som riba skapar, är det inte konstigt att islam förbjuder ett sådant avskyvärt verk.

Hur kan jag undvika riba?
Att leva i ett kapitalistiskt samhälle gör det svårt att helt undvika riba. Men detta ska inte tas som en ursäkt att helt hänge sig åt det. Ett uppenbart sätt att undvika denna ondska är att inte ta något lån som involverar riba. Andra lösningar är:

- Öppna riba-fria bankkonton.
- Inte ingå avtal som fastställer riba-påföljder, även om man har för avsikt att betala i tid.
- Betala räkningar i tid för att inte dra på sig någon förseningsavgift.
- Uppfylla de krav som krävs för att fortsätta handla utan att använda riba.
- Låna pengar från familj och vänner när det är möjligt.
- Ha att göra med islamiskt tillmötesgående banker.
- Hyr om du inte har råd att köpa ett hus utan riba.
- Acceptera/organisera ett "vackert lån" (al-qard al-hasanah), som är ett lån med vilket man vill visa godhet mot varandra och som inte innefattar riba.

Vad gäller räntan som banken givit dig, så skall du varken återlämna den eller använda den, men spendera den på välgörande ändamål såsom att skänka till de fattiga, köpa förbrukningsvaror (t.ex. toalettpapper) till islamiska föreningar och moskéer, och hjälpa gäldenärer. Men förvänta dig ingen belöning för det.

Det effektivaste sättet att undvika riba och avgöra vilka affärsuppgörelser som är tillåtna är att rådfråga islamiska lärda och använda sig av deras kunskap.

Men om jag är desperat?
I islam blir man förlåten för en förbjuden handling under desperata omständigheter. Så om man är tvingad att använda sig av riba för att man annars riskerar extrema svårigheter eller död, blir det tillfälligt tillåtet tills nöden är förbi. Kom ihåg att du blir belönad om du uthärdar svårigheterna som uppstår av att avhålla sig från riba för Allahs skull. En person med islamisk kunskap och förståelse för ens personliga situation, måste vara den som avgör om man verkligen är i svårigheter. Annars kan detta undantag från reglerna missbrukas och många människor kan felaktigt förbruka riba och lida konsekvenserna som Allah varnat för.

Det finns en vanlig missuppfattning bland muslimer angående att köpa sitt första hus med riba. Vissa påstår att det är tillåtet, en "nödvändighet". Faktumet att man enkelt kan hyra ett hus istället för att köpa, motbevisar påståendet. Om det vore sant, skulle det då betyda att det är tillåtet att dricka den första flaskan med alkohol, även om det fanns vatten till hands? Eller att äta fläsk när det finns ett tillåtet alternativ? Även om det kan vara lätt att lura andra att tro på detta så måste vi komma ihåg att:

"...Gud vet vad ni öppet tillkännager och vad ni vill dölja." Koranen 5:99

Att betala hyra föra att trygga uppehället för sig själv och sin familj är inte att "slösa pengar". InshaAllah belönar Allah, den Mest Uppskattande, detta som välgörenhet: "När någon spenderar på sin familj och söker belöning för det från Allah, så räknas det som välgörenhet från honom." (Bukhari och Muslim)

Framgång i detta liv och i nästa
När vi diskuterar riba, måste vi komma ihåg att sann framgång kommer endast med Allahs hjälp. Om vi håller oss till det som är tillåtet och undviker det som är haram, så välsignas våra tillgångar och blir till nytta för oss i denna värld och i nästa. Vilken nytta gör extra pengar som förtjänats genom riba om det inte finns någon välsignelse i dem, och de är förbannade - en källa till elände?

På uppståndelsens dag skall människor resa sig ur sina gravar snabbt, utom de som höll på med riba. De skall stå upp för att sedan falla ner som epileptiker, för:

" DE SOM livnär sig på ocker skall uppstå [till Domen] lika ostadiga på benen som den som Djävulen med sin beröring slagit med vansinne. De säger nämligen: "Handel är inte annorlunda än ocker." Men Gud har förklarat handel lovlig och förbjudit ocker...." Koranen 2:275

Sådant är straffet för de som konsumerar riba och inte ångrar denna stora synd.

Men de som strävar efter framgång genom att förtjäna Allahs välbehag finner tröst i följande vers:

"TROENDE! Livnär er inte på ocker som fördubblar och mångdubblar [vinsten]. Frukta Gud - kanske skall det gå er väl i händer." Koranen 3:130

Vi får också veta hur vi blir framgångsrika i nästa liv:
"När de troende kallas inför Gud och Hans Sändebud för att han skall döma i det som rör dem, kan deras svar inte bli annat än detta: "Vi har hört [kallelsen] och vi lyder"; dem skall det gå väl i händer." Koranen 24:51 Slutsats
Ingen kan tvivla på att riba är haram och en stor synd, och ingen olydnad mot Allah är värd risken att straffas av Honom. Vi måste komma ihåg att livet i denna värld är kort och flyktigt, och att meningen med vår existens inte är att eftersträva skönhet och rikedom, utan att dyrka Allah på rätt sätt och leva efter Hans lagar och regler. Bara för att riba är utbrett och vanligt, så är det inte tillåtet.

"...Gud visar var och en som fruktar Honom en utväg ur [alla svårigheter] och sörjer för honom på ett sätt som han inte kan förutse; och den som litar till Gud behöver inget annat [stöd]." Koranen 65:2-3


<% Dim referer referer = Request.ServerVariables("HTTP_REFERER") %>
Tipsa din vän om denna artikel:

Din väns email:
Ditt email:

Ditt namn:






©IslamGuiden:   islamguiden(a)gmail.com
www.islamguiden.com


Länktips:

Svenska:
Koranensbudskap
Moslim
Al-ibadah
Bilal
Islam
Hikma
Barnskolan
Quranaudio
Quranacademy
Konvertitguiden
Islaminfo
Muslimguide


English:
islam-guide.com
Muslimguide
Sultan
Islamway
Islamonline
Islamweb
Thisistruth
Islamicweb
Awareness
Moslim


Soumi:
Koraani
Islamopas


كوردى :
Zanstitajweed
Dangiislam
Muslimguide
Moslim


فارسى :
Ahlesonnat


العربية :
Al-islam
Islam-qa
Islamway
Sultan
Islamweb
Islamonline
Moslim
Muslimguide


Andra språk:

Al-islam
Islam-qa